تحلیل و معرفی فیلم 23 نفر ساخته مهدی جعفری
مهدی جعفری کارگردان و مستندساز موفق ایرانی خود یک جنگ زده است اهوازی متولد 1348 که جنگ را به خوبی لمس کرده است مهاجری به نجف آباد اصفهان و تحصیلکرده سینما بعد از پایان جنگ در تهران می باشد حوزه تخصصی فیبمستزی او فیلم کوتاه است و در این بخش جوایر و افتخاراتی را برای سینمای ایران به ارمغان آورده است او بنیانگذار انجمن فیلم کوتاه در خانه سینما است
در کارنامه موفق او فیلم هایی کوتاهی خودنمایی می کنند که جایزه بزرگترین جشنواره را بردند فیلم های چون زیارت ، یرکه و کمی بالاتر
اولین کار سینمایی بلند مهدی جعفری در سال 1395 ساخته شد این فیلم باعنوان ایستگاه اتمسفر دو هفته ای است در سیستم نمایش خانگی توزیع گردیده است وی سابقه مدیر فیلمبرداری کارهای شاخصی نیز بوده است به وقت شام ابراهیم حاتمی کیا آبادان یازده 60 به کارگردانی خوشبخت و خجالت نکش ساخته مقصودی و.دیگر آثارش به عنوان مدیر فیلمبرداری شاخصه رزومه فنی او می باشد
او سال 1384 تا 1387 بر اساس داستان واقعی از احمد یوسف زاده یکی از23 اسیر نوجوان ایرانی در جنگ عراق مستند آن 23 نفر و بعلاوه یک نفر را ساخت که بعدها در سال 1397 به تهیه کنندگی سازمان سینمایی اوج نهادی
وابسته به سپاه پاسداران این روایت واقعی اقتباسی را بر اساس تجربیات خود و کتاب مورد علاقه مقام معظم رهبری که داستانش یکی از همین اسرای نوجوان نوشته به صورت موفثیت آمیز با هزینه متعارف و نظارت موسئسه اوج اقتباسی ساخت و به نظر منتقدین از موفق ترین های حوزه اقتباس سینمایی است
موسسه اوج در چند سال اخیر توانسته بودجههای نسبتا بالایی را برای تولید کارهایش خرج کند این سازمان سینمایی چند سالی است که به خوبی و با طمانینه و سیاستهایی خاص وارد وادی فیلمسازی برای اکران سینماها هم شده و تا به امروز توانسته فیلمهایی چون تنگه ابوقریب، ایستاده در غبار، به وقت شام، بادیگارد و یا انیمیشن فهرست مقدس را تولید کند که جملگی آنان فیلمهایی نسبتا پرهزینه بودند و البته با بخت اقبال خوبی هم در میان مردم شدهاند
موفقیت این نهاد ارزشمدار سینمایی در سالهای اخیر با ساخت فیلم های کم هزینه وموفق نمود بیشتری یافته است آنچه که در فیلم تنگه ابوغریب به عنوان فیلم پرهزینه سینمایی تجربه ناکام در برگشت هزینه ها و سود داشت در فیلم 23 نفر نداشت .
درباره فیلم 23 نفر
۲۳ نفری که فیلم مهدی جعفریان به تهیه کنندگی سازمان سینمایی اوج داستان واقعی کتاب احمد یوسف زاده را تصویری روایت میکند
۲۳ سرباز نوجوان ۱۵ تا ۱۸ ساله که در زمان جنگ ایران و عراق به اسارت گرفته شدند و به جای آنکه به همراه دیگر رزمندگان به اردوگاهها فرستاده شوند در زندان عراقیها ماندند صدام حسین و تیم نظامیاش تصمیم گرفته بود که با اسیر کردن این نوجوانان با آنها یک سری شوی تبلیغاتی تلویزیونی به سود کشور خود بسازد و این نوجوانان را دستمایه فریبهای سیاسی و پروپاگاندای خود کرد صدام حسین لباسهای شیک تن این بچهها کرده و آنها را به شهربازی میبرد و با فیلمبرداری و عکسبرداری از این تیم نشان میداد که ارتش عراق با نوجوانان سر صلح و دوستی دارد و به دروغ میگفت که این رزمندگان کوچک به زور و فریب پول و... به جنگ فرستاده شدهاند.
تمامی این ۲۳ نفر به جز یک نفر آنها (سید عباس سعادت) همچنان زنده هستند و احمد یوسف زاده که نویسنده کتاب نیز به شمار میرودکارهای زیادی پیرامون شنیده شدن قصه تلخ خود و دوستانش در بین مردم کرده است
احمد یوسف زاده با نگاشتن کتاب داستان آن ۲۳ نفر توانست نظر بسیاری از مردم را جلب کند و کتابش بین بسیاری از دولتمردان از جمله مقام معظم رهبری مورد تمجید قرار گرفت بعد از این موفقیتها کارگردانان و استودیوهای گوناگونی پا پیش گذاشتند تا فیلمی را بر اساس داستان حماسی این نوجوانان رزمنده بر اساس کتاب یوسف زاده بسازند و در نهایت قرعه به همین سازمان اوج و مهدی جعفری افتاد که سال گذشته فیلمی مستند و تلویزیونی نیز بر اساس این رزمندگان ساخته بود
در کنار ۲۳ سرباز نوجوان، فرد فداکار دیگری به اسم ملا صالح قاری نیز حضور دارد که داستان و سرنوشت او نیز به اندازه کافی جذاب است و فیلم البته زیاد روی این قصه مانور نمیدهد. ملا صالح قاری در تاریخ جنگ ایران و عراق یک اسیر ایرانی بود که به ناچارا تبدیل به مترجم عراقیها شده بود و بعدها پس از آزادی به جرم خیانت، چند سالی به زندان افتاد چرا که تصور میشد او جاسوس عراقیها شده است
بعد از مدتها موفق به دیدن فیلمی الهام گرفته شده از دل جنگ ایران و عراق شدیم روایتی که نه به خود جنگ که به قصهای ساده اما احساسبرانگیز در حاشیه آن میپردازد مفهوم عمیق اسارت در بستری معصومانه 23 نفر یکی از قابلاحترامترین فیلمهای متوسط ایرانی بود که در یک سال اخیر عرضه شد مهمترین سبب این برداشت انتقال احساسی عجیب و نو به مخاطب بود که برای باورپذیر کردن آن بیمهابا دست و پا نمیزد
ترس و اضطراب در کنار همدلی با فیلمی مواجه بودیم که لبریز از شعارنبود (هرچند به اقتضا مقداری بود)
از نقاط قوت این فیلم موسیقی فنی و عالی ساخته آریا عظیم نژاد اهنگساز خوب فیلم های موفق سینمای ایران است که حق خود را به خوبی ادا کرده است
مهدی جعفری در بازسازی صحنه های اکشن جنگ و مستند حضور نوجوانان در جلسه ای با صدام حسین بسیار خوب است هر چند این فیلم با موضوع جذاب و بدیعش با هزینه کم تر از دیگر آثار سینمای جنگ تولید شده است .
ما در این فیلم در ظاهر متعلق به دنیای نوجوانان با یک داستان ساده اما واقعی یک فیلمنامه تاثیرگذار و کارگردانی باهوش روبرو هستیم.
قصه داستان واقعی 23 نفر است که 23 نفر از آنها هنوز زنده هستند به جز ملا صالح
در این فیلم با یک روایت روان بیتکلف و گاهی ترسناک روبرو هستیم که پرده از اتفاقاتی که بر بیست و اندی جوان ایرانی که به دست عراقیها میافتند بر میدارد
فیلم ۲۳ نفر داستان بسیار جذابی دارد شنیدن داستان اسیر شدن ۲۳ سرباز نوجوان در یک جنگ نابرابر و آزار و ستمی که به آنها روا داده شده و بدبختیهایی که در دوران اسارت خود کشیدند و بردباریهایی که از خود نشان دادند تقریبا برای هر مخاطبی در هر جای دنیا جذاب است
جذابیت فیلم به همراهی ۲۳ نوجوان ناشناس بازیگر می باشد که همگی کار خود را به بهترین نحو انجام دادند و بازیگران خردسال فیلم توانستهاند به تک تک این کاراکترها جان تازهای بدهند
از شخصیتهای خاص این فیلم ملا صالح قاری که به زور و تهدید عراقیها مترجم آنها میشود 8 سال در اسارت آنها می ماند و با بازگشت آزادگان به کشور باز به جرم خیانت به کشور5 سال زندانی میشود. سرانجام بیگناهیاش ثابت میگردد
از اتفاقات عالی این فیلم که خاطره ای در تاریخ سینمای ایران خواهد ماند بازدید و حضور مشوقانه و مشفقانه سزدار بی ادعای جنگ و مقاومت شهید سلیمانی بود که در اولین روزهای ساخت این فیلم در کنار عوامل ساخت قرار گرفت و این حرکت ارزشمند سینمای دفاع مقدس را ستود
تماشای این فیلم را در این ایام صبر و مقاومت هفته دفاع مقدس به همه علاقه مندان پیشنهاد میکنم و اگر فرصتی در این ایام نشد در سر فرصت مناسب ببینید
همچنین تا دقیقه 20ام صبوری نشان دهید این فیلم صد دقیقه جذاب می باشد با روایتی متفاوت از جنگ که در هر خانواده ایرانی می تواند جذابیت داشته باشد
امیدوارم از تماشایاش لذت ببرید.
شاهرخ احمدزاده

مي نگارم تا دلم را شعله ور ،شجاع و بي قرار نگه دارم. در دلم همه ي آشوب ها و تضاد ها و غم ها و شادي هاي زندگي را احساس مي كنم اما مي كوشم تا آنها را مطيع آهنگي برتر سازم ، برتر از آهنگ عقل ، و حماسي تر از آهنگ دل....